Vertrouwenspersoon

Hockey Club Gemert wil natuurlijk een veilige vereniging zijn, waar iedereen met plezier bezig is met haar of zijn sport: hockeyen. We doen er met elkaar alles aan om zaken als ‘pesten’, conflicten en ruzie, discrimineren en seksuele intimidatie binnen onze vereniging te voorkomen.
Wanneer een ouder, een kind of een andere betrokkene bij de hockeyclub ontevreden is over de gang van zaken binnen HC Gemert, is het van belang dit bespreekbaar te maken. Hiervoor kan iedereen altijd terecht bij de coach, trainer of lijncoördinator en bij het bestuur.


Maar stel nu dat ….

er iets gebeurt wat iemand niet kan of niet wil bespreken met de trainer, coach, de lijncoördinator of het bestuur, dan is er de vertrouwenspersoon. Een centraal aanspreekpunt om met elkaar zorg te dragen dat de wijze waarop we met elkaar binnen de club omgaan leuk en veilig blijft.


Voorkomen is beter dan genezen.

De vertrouwenspersoon is er ook voor vragen die kunnen spelen vóór dat er problemen zijn. Bij een vertrouwenspersoon kan iedereen terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor trainers, coaches, ouders, begeleiders en teamleden. Daarbij: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie maakt dat deze niet verergert en ook herhaling kan zo voorkomen worden.


Waar is de vertrouwenspersoon voor?

Een vertrouwenspersoon kan betrokkenen ondersteunen in het zoeken naar de juiste weg om de ontevredenheid bespreekbaar te maken.


In principe is de vertrouwenscontactpersoon er voor incidenten, vermoedens van incidenten en vragen hier omheen:
- die tussen HC Gemert-leden plaatsvinden of hebben plaatsgevonden én
- waarbij een relatie is tussen activiteiten binnen HC Gemert-verband en de  betrokkene(n).


Wanneer kun je terecht bij de vertrouwenscontactpersoon van HC Gemert?

De vragen die je hebt kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • pesten en gepest worden
  • het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort
  • grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig
  • een vermoeden van ‘grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft
  • je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team
  • je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is
  • iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag
  • het feit of je vraag bij de vertrouwenspersoon van HC Gemert op de juiste plaats is.


Hoe vertrouwelijk is een vertrouwenscontactpersoon?

Dat het belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken zal duidelijk zijn, maar dit zal nooit zonder overleg en toestemming gebeuren.


Van de gesprekken die er tussen jou en de vertrouwenspersoon plaatsvinden wordt niemand op de hoogte gesteld zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven en van op de hoogte bent.


De activiteiten van de vertrouwenscontactpersoon vallen onder de verantwoording van het Bestuur. Bij het afsluiten van het jaar rapporteert de vertrouwenscontactpersoon aan dit bestuur óf er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden.


Waar is de vertrouwenscontactpersoon niet voor?

De vertrouwenscontactpersoon zal mensen niet persoonlijk opvangen en/of begeleiden. Als er verdere opvang noodzakelijk is zal dit, altijd met toestemming van de betrokkene(n), plaatsvinden buiten HC Gemert.


De vertrouwenscontactpersoon is er voor iedereen, van elke leeftijd binnen HC Gemert


De vertrouwenscontactpersonen van HC Gemert zijn:

Lieke van de Ven

[email protected]


Als er sprake is van seksuele intimidatie, dan kun je ook terecht bij het NOC*NSF meldpunt met eerste vragen, twijfels of om je verhaal te vertellen. Het NOC*NSF meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. Het nummer is 0900 - 202 55 90 (€ 0,10 per minuut).

Share by: